• Sanne

Het geheim van kleuren

Bijgewerkt: 17 jan 2020

Wist je dat kleuren 80% van ons gedrag beïnvloeden in reclames, online winkelen, adverteren en marketingcampagnes!

Kleur is een van de krachtigste vormen van non-verbale communicatie die ontwerpers gebruiken. Kleur biedt een onmiddellijke methode voor het overbrengen van betekenis en boodschap in logo-ontwerp. Het is belangrijk voor ontwerpers om kleur op de juiste manier te gebruiken en de betekenis te begrijpen achter de kleuren die ze kiezen.


Kleurenpsychologie

Kleurenpsychologie in logo ontwerp

Geel

Kan tegenstrijdige berichten bevatten, helder en goed zichtbaar, het wordt vaak gebruikt in logo-ontwerp om aandacht te trekken, geluk en warmte te creëren.

  • vrolijk

  • nieuwsgierigheid

  • zonneschijn

  • vreugde

  • speels

  • positiviteit

  • geluk

  • warmte


Wit

De universele kleur van vrede en zuiverheid. Vind het in logo’s als omgekeerde tekst of negatieve ruimte.

  • netheid

  • onschuld

  • steriel

  • zuiverheid

  • verfijnd

  • eenvoud

  • overgave

  • vertrouwdheid


Kleur is een van de krachtigste vormen van non-verbale communicatie die ontwerpers gebruiken.

Blauw

Een kalmerende kleur die afbeeld-ingen van autoriteit, succes en veiligheid in bedrijfslogo’s van de overheid, de geneeskunde en de fortune 500 company kan oproepen.

  • autoriteit

  • kalmte

  • vertrouwen

  • waardigheid

  • bevoegd

  • sereen

  • macht

  • thrustworthy


Rood

Een intense kleur die emoties kan oproepen van bloed en haat tot liefde en passie. Gebruikt in logo-ontwerpen om de aandacht van de kijker te trekken en het is bekend dat het de bloeddruk verhoogt of mensen hongerig maakt.

  • actie

  • agressief

  • gevaar

  • energie

  • opwinding

  • liefde

  • passie

  • kracht

Kleur biedt een onmiddellijke methode voor het overbrengen van betekenis en boodschap in logo-ontwerp.

Oranje

Kenmerken van rood en geel gecombineerd. Het wordt vaak gebruikt om aandacht te trekken. Vind het gebruikt in logo’s om speelsheid te creëren, emoties of zelfs eetlust te stimuleren.

  • betaalbaar

  • creativiteit

  • enthousiasme

  • plezier

  • gemoedelijk

  • luchthartig

  • opgewekt

  • vrolijk


Groen

Vertegenwoordigt het leven en vernieuwing. Het is een rustgevende kleur, maar kan ook jaloezie en onervarenheid vertegenwoordigen. Vindt het terug in bedrijven die zichzelf milieuvriendelijk willen afbeelden.

  • vers

  • milieu

  • fris

  • harmonie

  • rust

  • helend

  • geld

  • gezondheid


Het is belangrijk voor ontwerpers om kleur op de juiste manier te gebruiken en de betekenis te begrijpen achter de kleuren die ze kiezen.

Roze

Vrouwelijke kleur die gevoelens van onschuld en delicatesse op-roept. Vaak gebruikt in logo’s om een ​​vrouwelijke flare toe te voegen.

  • waardering

  • dankbaarheid

  • delicaat

  • zacht

  • bloemen

  • romantisch

  • zachtaardig

  • vrouwelijkheid

Paars

Impliceert royalty, mysterie, spiritualiteit en verfijning. Als een combinatie van rood en blauw, heeft het zowel warme als koele eigenschappen. Vind het in veel educatieve- en luxe productlogo’s.

  • ceremonie

  • duur

  • fantasie

  • gerechtigheid

  • mysterie

  • adel

  • vorstelijk

  • royalty’s

Wist je dat kleuren 80% van ons gedrag beïnvloeden in reclames, online winkelen, adverteren en marketingcampagnes!

Grijs

Neutraal en cool, grijs wordt vaak gebruikt voor de letters in logo’s omdat het neutraal is en goed werkt met de meeste andere kleuren.

  • autoriteit

  • zakelijk

  • saaiheid

  • nederigheid

  • praktisch

  • respect

  • stabiliteit

  • somberheid

Bruin

Indicaties van bruin zijn: natuur, bos en bruikbaar. Het zit in logo’s gerelateerd aan constructie en juridische logo’s vanwege zijn eenvoud, warmte en neutraliteit.

  • kalmte

  • diepte

  • aarde

  • ruwheid

  • rijkdom

  • subtiel

  • hulpvaardig

  • bosachtig


337 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven